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Kabbalah. KHUNRATH. Amphitheatrum sapientiae aeternae, solius verae, christiano-kabalisticum, divino-magicum...

1609
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Stima

Descrizione

Kabbalah. KHUNRATH. Amphitheatrum sapientiae aeternae, solius verae, christiano-kabalisticum, divino-magicum...
1609

 
KHUNRATH, Heinrich. Amphitheatrum sapientiae aeternae, solius verae, christiano-kabalisticum, divino-magicum... 
Hanau, Guillaume Antonius, 1609

Folio. 300x198 mm. Legatura più tarda in piena pelle bruna, titoli e fregi in oro sul dorso, tagli macchiettati. 12 Tavole incise in rame, comprendenti: Antiporta con Ritratto dell’Autore, Frontespizio figurato con data 1602, 5 tavole su doppia pagina, 4 tavole ripiegate con illustrazione circolare, una tavola raffigurante il sigillo cabalistico con gufo. Pagine 60, 222, [2], 2 tavole a stampa fuori testo su doppia pagina fuori testo, dopo le pagine 8 e 152. È aggiunto foglio con disegno antico su carta settecentesca che riproduce perfettamente il gufo cabalistico, a penna con inchiostro bruno. Difetti alla legatura, tracce d’uso e usuali bruniture per la qualità della carta, in complesso buon esemplare. 

Rarissima prima edizione completamente figurata. Duveen: “one of the most important books in the whole literature of theosophical alchemy and the occult sciences.” L’opera mescola magia, filosofia naturale e cristianesimo. Khunrath sviluppa una magia naturale cristianizzata, cercando di trovare la prima materia segreta che avrebbe condotto l'uomo alla saggezza eterna; sostiene inoltre che l'esperienza e l'osservazione fossero essenziali per la ricerca alchemica pratica, così come un filosofo naturale. Forshaw: “It is a theosophical commentary on selected verses from the Solomonic texts of the Bible in which Khunrath seeks to propound his "way of correctly philosophising" by a "mystical Ladder of Seven Orthodox Grades.”
L'Amphitheatrum Sapientiae Aeternae (Anfiteatro dell'Eterna Saggezza), tratta degli aspetti mistici dell’alchimia, e contiene l'importante incisione circolare intitolata che raffigura il "Laboratorio dell'Alchimista". Il Ritratto dell'Autore in antiporta è di Jan Diricks van Campen; le altre carte di tavole sono incise da Peter van der Doort e François Vandrisse (Frans Van Dries). Questo esemplare contiene anche le due tavole a stampa fuori testo, ‘Amphitheatri aeternae’ e ‘primordialiter constituunt mundum’, spesso mancanti, secondo quanto nota Guaita. 
Caillet afferma che è raro trovare l'opera completa di tutte le tavole, in particolare quella di Khunrath raffigura i suoi nemici, rappresentati come insetti infernali o umani con teste di uccelli e animali: “cette planche étonnante... manque dans presque tous les exemplaires”.
Il libro fu pubblicato per la prima volta ad Amburgo nel 1595, con solo quattro elaborate tavole circolari. L’opera è curata da Erasmus Wolfart, il cui nome figura nella prefazione.
Brunet III, 658; Ferguson I, 463; Wellcome I, 3560; Caillet 5747, Duveen, page 319 (original edition); VD17 3:671762Q (this edition).
Cfr. “The Alchemy of the Amphitheatrum”, by Peter Forshaw.

Condition Report

Folio. 300x198 mm. Later full leather binding, gilt title and ornaments on back, sprayed edges. 12 plates including: Frontispiece with author’s portrait, illustrated titlepage with date 1602, 5 plates on double page, 4 folded plates with circular illustration, a plate depicting the cabalistic seal with owl. Pp. 60, 222, [2], 2 printed plates out text on double page o.t., after p. 8 and 152. It's added a sheet with an antique drawing on eighteenth-century paper that perfectly reproduces the cabalistic owl, in pen and brown ink. Defects to the binding, traces of wear and usual browning due to the quality of paper, overall a good copy.

Very rare fully illustrated first edition. Duveen: ‘one of the most important books in the whole literature of theosophical alchemy and the occult sciences.’ The work mixes magic, natural philosophy and Christianity. Khunrath develops a Christianised natural magic, seeking to find the first secret matter that would lead man to eternal wisdom; he also argues that experience and observation were essential to practical alchemical research, as well as a natural philosopher. Forshaw: ‘It is a theosophical commentary on selected verses from the Solomonic texts of the Bible in which Khunrath seeks to propound his “way of correctly philosophising” by a ’mystical Ladder of Seven Orthodox Grades.’
The Amphitheatrum Sapientiae Aeternae (Amphitheatre of Eternal Wisdom), deals with the mystical aspects of alchemy, and contains the important circular engraving titled ‘The Alchemist's Workshop’. The Author's Portrait on the frontispiece is by Jan Diricks van Campen; the other plates are engraved by Peter van der Doort and François Vandrisse (Frans Van Dries). This specimen also contains the two printed plates outside the text, ‘Amphitheatri aeternae’ and ‘primordialiter constituunt mundum’, which are often missing, as Guaita notes.
Caillet states that it is rare to find the complete work of all plates, in particular the one by Khunrath depicts his enemies, represented as infernal insects or humans with bird and animal heads: ‘cette planche étonnante... manque dans presque tous les exemplaires’.
The book was first published in Hamburg in 1595, with only four elaborate circular plates. The work is edited by Erasmus Wolfart, whose name appears in the preface.
Brunet III, 658; Ferguson I, 463; Wellcome I, 3560; Caillet 5747, Duveen, page 319 (original edition); VD17 3:671762Q (this edition).
Cfr. “The Alchemy of the Amphitheatrum”, by Peter Forshaw.

Bibliografia

Brunet III, 658; Ferguson I, 463; Wellcome I, 3560; Caillet 5747, Duveen, page 319 (original edition); VD17 3:671762Q (this edition).
Cfr. “The Alchemy of the Amphitheatrum”, by Peter Forshaw.

mar 11 Febbraio 2025
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