RARE BOOKS, PAMPHLETS AND AUTOGRAPHS

8

The first illustrated Encyclopedia. SCHEDEL. Liber Chronicarum.

1493
EUR 55.000,00
Base d'asta
EUR 60.000,00 / 80.000,00
Stima

Descrizione

The first illustrated Encyclopedia. SCHEDEL. Liber Chronicarum.
1493

 
SCHEDEL, Hartmann. Liber Chronicarum. Registrum huius operis libri cronicarum cum figuris et ymagibus ab initio mu(n)di. 
Nuremberg, Anton Koberger per Sebald Schreyer e Sebastien Kammermaister, 12 luglio 1493

In-folio. 425x280 mm. Legatura in pergamena su assi di legno, tassello con titolo sul dorso liscio, sguardie rinnovate. Carte 325: [20, Titolo e Tabula], 300 numerate I-CCXCIX - [1], [5 ‘De Sarmacia Regione’]. Sono presenti due Colophon, sulla carta 266r (4 giugno 1493) e sulla carta 300v (”Anthonius Koberger Nuremberge impressit”, 12 luglio 1493). Le carte CCLIX-CCLXI, con numerazione e titolo corrente, sono bianche essendo state riservate ad annotazioni e aggiunte del lettore, come risulta da carta CCLVIII v. 
Oltre 1800 figure di diverse dimensioni impresse in xilografia nel testo. Una grande carta dell’Europa su due pagine dispiegate (299v-300r). Nel recto della prima carta non numerata, il titolo impresso in xilografia. Manca ultima carta bianca.

Lievi macchie marroni sulla mappa del mondo, traccia di gora sulla parte centrale della carta dell’Europa.  Carta 74, buchetto sulla stampa di Pavia; 75, piccola mancanza angolo destro superiore; 169, rinforzo con braghetta sul margine interno; 175, buchetto nel testo; 184, taglio. Piccolo restauro sul margine inferiore della carta 206. Rinforzi in alcune carte iniziali e negli ultimi cinque fogli, con tracce d’umidità. Nel complesso buon esemplare. 


Prima edizione latina. Rarissimo incunabolo magnificamente figurato. Capolavoro della storia della stampa, l’opera contiene più di 1800 superbe illustrazioni incise in xilografia da Michael Wolgemut et Wilhelm Pleydenwurff. Oltre ad occupare un posto chiave nella storia dell'illustrazione libraria, la Cronaca di Norimberga offre uno spaccato meraviglioso della conoscenza rinascimentale e della comprensione umanistica del mondo del XV secolo. La "Cronaca di Norimberga" è un resoconto anno per anno di eventi importanti nella storia del mondo dalla creazione all'anno di pubblicazione, inclusi riferimenti a eventi contemporanei come l'invenzione della stampa a Magonza, l'esplorazione dell'Africa, e un possibile viaggio nel 1483 in America menzionato al foglio 290v. 
van Egmond: “As a product of humanism, the Liber chronicarum is a synthesis of religion, empiricism and classical antiquity. It is no wonder that of all people Schedel published the famous chronicle of world history. After all, he lived right in the centre of humanism: Nuremburg. Schedel grew up in the transitional period from the handwritten to the printed book and became an ardent book collector. … The Nuremburg humanism was characterised by research into scientific, astronomical and astrological issues. … In the Liber chronicarum Schedel attempts to join together the Biblical and profane history, with lots of emphasis on the descriptions of cities and countries. For instance, in the various eras in world history he has the founding of cities run parallel with Biblical history; that is why the descriptions and pictures of cities are spread throughout the entire book.”
La cronaca di Norimberga è celebrata per le sue belle e numerose illustrazioni xilografiche: contiene numerose rappresentazioni di città, 29 su doppia pagina, una grande tavola con blasoni e stemmi (CLXXXIII-CLXXXIIII), un mappamondo (XIII) e una mappa dell'Europa in doppia pagina in fine. Comprende anche due importanti mappe a doppia pagina: una bella mappa del mondo basata sulla Cosmographia di Mela del 1482 (vedi Shirley 19) e una mappa dell'Europa settentrionale e centrale di Hieronymus Münzer (1437-1508) da Nicolas Khyrpffs. La mappa del mondo è una delle sole tre mappe del XV secolo che mostrano la conoscenza portoghese del Golfo di Guinea del 1470 circa. Si ritiene quindi che sia la prima mappa moderna di questa regione ad apparire stampata (vedi Campbell, The Earliest Printed Maps, 1472-1500, 1987).
Come spesso accadeva per i libri di questo periodo, alcune xilografie compaiono nel testo più di una volta, con la sola modifica delle didascalie: le 1809 illustrazioni sono impresse da 645 legni, con numerose scene bibliche e ritratti di santi, imperatori, re e principi: questa copia include sulla carta 169v il famoso ritratto di "Papa Giovanna" ("Joannes Septimus"), che è stato rimosso o deturpato in molte copie. Lo stampatore, Anton Koberger utilizzò diciannove xilografie già esistenti provenienti dalle Postillae (1481), mentre le altre xilografie provenivano dalla bottega degli artisti Michael Wolgemut e Wilhelm Pleydenwurff. Si ritiene che abbia partecipato anche il giovane A. Durer, che fu allievo di Wolgemut dal 1486 al 1489. 
Il nome dell'autore compare a carta CCLXVIr: “collectum breui tempore auxilio doctoris hartmanni Schedel”.

Brunet 1, 1860; HC *14508; BMC II, 437; BSB-Ink. S-195; Bod-Inc. S-108; Goff S-307; ISTC is00307000; Olschki, 1954, n.557.
See Adrian Wilson, The Making of the Nuremberg Chronicle (1976); S.C. Cockerell's count, Some German woodcuts of the fifteenth century, 1897, pp.35-6; Wilson, The Making of the Nuremberg Chronicle, Amsterdam: 1976); Marco van Egmond, 'Liber chronicarum' by Schedel, in Utrecht University, Department of Special Collections, The Treasury.

Condition Report

In-folio. 425x280mm. Stiff vellum binding, label with title on the flat spine, End-papers renewed. Leaves 325: [20, Title and Tabula], 300 numbered I-CCXCIX - [1], [5 'De Sarmacia Regione']. There are two Colophons, on sheet 266r (4 June 1493) and on sheet 300v ("Anthonius Koberger Nuremberge impressit", 12 July 1493). Leaves CCLIX-CCLXI, with current numbering and title, are blank as they have been reserved for annotations and additions by the reader, as shown on leaf CCLVIIIv.
Over 1800 figures of different sizes printed in woodcut in the text. A large map of Europe on two unfolded pages (299v-300r). On the recto of the first unnumbered leaf, the title printed in woodcut. Last blank leaf is missing.
Slight brown spots on the world map, traces of dampstain on the central part of the map of Europe. Leaf 74, little hole in the woodcut of Pavia; leaf 75, small lack on the upper right corner; leaf 169, reinforcement on the inner edge ; leaf 175, little hole in the text; leaf 184, little cut; small restoration on the lower margin of leaf 206.  Reinforcements in some initial leaves and in the last five sheets, with traces of humidity. Overall a good copy.

First Latin edition. Very rare beautifully illustrated incunabulum. A masterpiece in the history of printing, the work contains more than 1800 superb illustrations engraved in woodcut by Michael Wolgemut and Wilhelm Pleydenwurff. Besides occupying a key place in the history of book illustration, the Nuremberg Chronicle offers a wonderful insight into Renaissance knowledge and humanistic understanding of the 15th-century world. The "Nuremberg Chronicle" is a year-by-year account of important events in world history from creation to the year of publication, including references to contemporary events such as the invention of printing at Mainz, the exploration of Africa, and a possible trip to America in 1483 mentioned on folio 290v.
van Egmond: “As a product of humanism, the Liber chronicarum is a synthesis of religion, empiricism and classical antiquity. It is no wonder that of all people Schedel published the famous chronicle of world history. After all, he lived right in the center of humanism: Nuremburg. Schedel grew up in the transitional period from the handwritten to the printed book and became an ardent book collector. … The Nuremburg humanism was characterized by research into scientific, astronomical and astrological issues. … In the Liber chronicarum Schedel attempts to join together the Biblical and profane history, with lots of emphasis on the descriptions of cities and countries. For instance, in the various eras in world history he has the founding of cities run parallel with Biblical history; that is why the descriptions and pictures of cities are spread throughout the entire book.”
The Nuremberg Chronicle is celebrated for its beautiful and numerous woodcut illustrations: it contains numerous representations of cities, 29 on double page, a large plate with coats of arms (CLXXXIII-CLXXXIIII), a globe (XIII) and a map of Europe double page at the end. It also includes two important double-page maps: a fine world map based on Mela's Cosmographia of 1482 (see Shirley 19) and a map of northern and central Europe by Hieronymus Münzer (1437-1508) by Nicolas Khyrpffs. The world map is one of only three 15th-century maps showing Portuguese knowledge of the Gulf of Guinea from about 1470. It is therefore believed to be the first modern map of this region to appear in print (see Campbell, The Earliest Printed Maps, 1472-1500, 1987).
As often happened with books of this period, some woodcuts appear in the text more than once, with only the modification of the captions: the 1809 illustrations are impressed from 645 woodcuts, with numerous biblical scenes and portraits of saints, emperors, kings and princes: this copy includes on leaf 169v the famous portrait of "Pope Joan" ("Joannes Septimus"), which has been removed or defaced in many copies. The printer, Anton Koberger used nineteen already existing woodcuts from the Postillae (1481), while the other woodcuts came from the workshop of the artists Michael Wolgemut and Wilhelm Pleydenwurff. It is believed that the young A. Durer, who was a student of Wolgemut from 1486 to 1489, also took part.
The author's name appears on leaf CCLXVIr: "collectum breui tempore auxilio doctoris hartmanni Schedel".

Bibliografia

Brunet 1, 1860; HC *14508; BMC II, 437; BSB-Ink. S-195; Bod-Inc. S-108; Goff S-307; ISTC is00307000; Olschki, 1954, n.557.
See Adrian Wilson, The Making of the Nuremberg Chronicle (1976); S.C. Cockerell's count, Some German woodcuts of the fifteenth century, 1897, pp.35-6; Wilson, The Making of the Nuremberg Chronicle, Amsterdam: 1976); Marco van Egmond, 'Liber chronicarum' by Schedel, in Utrecht University, Department of Special Collections, The Treasury.


gio 26 Settembre 2024
Orari Asta
Via dei Soncin, 28 35122 Padova Italia

ESIBIZIONE: 21-24 Settembre 2024 solo su appuntamento.

Per prenotare il vostro appuntamento chiamare il numero 049 8755317 o mandare una email a info@badoemart.it

Ricordiamo che il nostro staff rimane a vostra disposizione per eseguire condition report dettagliati con foto aggiuntive a quelle già presenti in catalogo.