RARE BOOKS, MANUSCRIPTS, PRINTS, PAMPHLETS AND DOCUMENTS.

336

GOYA Y LUCIENTES. Los Caprichos.

1868
EUR 16.000,00
Base d'asta
EUR 20.000,00 / 25.000,00
Stima

Descrizione

GOYA Y LUCIENTES. Los Caprichos.
1868

 
GOYA Y LUCIENTES, Francisco. Los Caprichos. 
Madrid, Calcografía Nacional, 1868 

In folio, mm. 311x223; Legatura originale editoriale in cartonato giallo, con titolo e indicazioni tipografiche, Madrid, Calcografía Nacional establecida en la casa de la Real Academia de San Fernando …. 1868; 80 tavole numerate incise all’acquaforte, acquatinta, puntasecca e bulino. Una tavola reca il titolo entro l’immagine, le altre hanno il titolo inciso sotto. Lievi fioriture marginali, esemplare in ottime condizioni, con nitida impressione e ampi margini.

Rara terza edizione completa. Questo celebre ed enigmatico capolavoro si apre con l’arguto e ironico autoritratto: il termine ‘capricci’ indica quei pensieri stravaganti che danno origine a raffigurazioni di fantasia: questi capricci, caratterizzati da una satira pungente e a volte grottesca, descrivono con grande lucidità i mali, i pregiudizi, gli inganni e le menzogne della società spagnola dell’epoca, non tralasciando nessuna delle sue classi, da quelle più povere, alla Chiesa, alla nobiltà, persino alla famiglia reale. La loro pubblicazione procurò un immediato e sdegnato scandalo, dovuto al fatto che molti vi si riconobbero ritratti, al punto che dovette intervenire la Santa Inquisizione impedendo la circolazione delle stampe ritenute blasfeme e scandalose. L’opera fu realizzata nel 1799 e fu impressa dodici volte, dal 1779 al 1937. Tutte queste edizioni sono assai richieste e ricercate: la prima ebbe una tiratura di 200 esemplari: la seconda e la terza ebbero un numero assai inferiore di copie, fatto che le rende di grande pregio e di notevole rarità. Harris: “This edition is well printed and the impressions are still generally good”. La tavola numero 43, che reca nell’immagine il titolo ‘El sueño de la razón produce monstruos’, è considerata il frontespizio della serie. Con i Capricci Goya intende illustrare il suo sogno illuminato, la sua ansia nella ragione; questa serie denota ancora il credo nella ragione, la capacità dell’artista di pensare ancora che sia possibile eliminare i mostri che il sonno della ragione ha generato in secoli di ignoranza e superstizione. American Book Price Current registra un solo esemplare di questa edizione venduto nelle aste internazionali degli ultimi 30 anni. Delteil 38-117; Harris I, pp. 7, 10, 62-63, 95-133, and II, pp. 62-158 and nos. 36-115. Fact and Fantasy 68. 

Condition Report

Folio, mm. 311x223; Original binding in yellow publisher board, with Title and publishing info, Madrid, Calcografía Nacional establecida en la casa de la Real Academia de San Fernando …. 1868; 80 numbered etchings, aquatint, dry point and burin. 1 Title placed within the images of the plate, the others have the title engraved below. Slight sign of foxing on the margins, mint copy with fresh impression and wide margins. 

Rare third complete edition. This famous and enigmatic masterpiece opens with the witty and ironic self-portrait: the term 'whims' indicates those extravagant thoughts that give rise to depictions of fantasy: these whims, characterized by a biting satire and sometimes grotesque, describe very clearly the evils , prejudice, deception and lies of the Spanish society of the time, not leaving any of his classes, from the poorest to the Church, the nobility, even the royal family. Their publication procured an immediate and angry scandal, because many will you recognize portraits, to the point that the Inquisition had to intervene by preventing the movement of prints deemed blasphemous and scandalous. The work was completed in 1799 and was impressed twelve times, from 1779 to 1937. All these issues are very requested and sought after: the first had a circulation of 200 copies: the second and third were far fewer copies made which makes them of great value and of great rarity.
Harris: “This edition is well printed and the impressions are still generally good”. The plate number 43, which bears on the image the title 'El sueño de la razón produce monstruos', is considered the title of the series. With the Capricci, Goya aims to illustrate his enlightened dream, his anxiety in reason; this series again reflects the belief in reason, the artist's ability to think it is even possible to eliminate the monsters that sleep of reason has generated centuries of ignorance and superstition. In the Diario de Madrid on 6 February 1799, Goya writes: "The author, being satisfied that the allegation of errors and human vices (although it pertains to the Eloquence and Poetry) may also be the subject of the painting, chose as topics suited to his work, among the multitude of extravagance and common faults of every civil society, and between the popular prejudices and lies authorized by custom, ignorance or the interest, those considered most appropriate to furnish material for the ridiculous and exercise at the same time the craftsman's imagination. "American Book Price Current record a single copy of this edition sold at international auctions for 30 years.

Bibliografia

Delteil 38-117; Harris I, pp. 7, 10, 62-63, 95-133, and II, pp. 62-158 and nos. 36-115. Fact and Fantasy 68. 
Certificato di Avvenuta Spedizione N. 3874 del 30/10/2023
mer 16 Aprile 2025
Orari Asta
Via dei Soncin, 28 35122 PADOVA ITALIA
ESIBIZIONE: 9-11 Aprile 2025 solo su appuntamento.